Vad är en elcykel?
Vad säger lagen?
Det finns ett EU-direktiv om elcyklar som fastslår att två
och trehjuliga fordon får ha elektrisk hjälpmotor och fortfarande räknas som cykel.
- Fordonet är utrustat med en motor med maxeffekt på 250W (1/3 hästkraft)
- Motorn stängs av när man slutar trampa
- Motorn stängs av när man når 25 km/h
Hur långt kommer man på en laddning?
Det bestämmer du själv. Vill du hålla en högre snittfart,
kör du med tung last eller i långa uppförsbackar drar systemet mer ström och då kommer inte likal ångt
på en laddning.Oavsett om du har ett tomt eller fullt
batteri kan du alltid stänga av elassistansen cykla
som på en vanlig cykel.
Olika system
Motorn sitter i framhjulet
+ Enkelt system
+ Alla växeltyper kan kombineras med frontmotor
+ Fotbroms möjligt
- Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
- Extra röelseenergi, kraftigare broms behövs
- Sämre grepp eftersom mest tyngd noormalt hamnar
på bakhjulet
Motor sitter i bakhjulet
+ Enkelt system
+ Lätt att montera på en befintlig cykel
+ Relativt billigt
+ Bra grepp
- Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
- Extra rörelseenegi i hjulet, kraftigare broms behövs
- Om batteriet sitter på pakethållaren får man mycket
vikt bak
- Inte möjligt att kombinera med fotbroms
Motorn i vevlagret, mittmonterat
+ Ger bra viktfördelnin
+ Ingen extra rörelseenergi i hjulen
+ Bra grepp på bakhjul och framhjul
+ Man behöver inte lossa kablar för att byta hjul/laga punktering
- Kräver specialanpassade ramar
- Till vissa växelsystem är fotbroms inte möjlig
Vad får motorn att starta?
Rörelsesensor
Så fort du rör pedalerna startar motorn. Hastigheten styrs av hur fort du rör pedalena eller vilket önskad hastighet du ställt in. Ett enkelt sätt men det blir lätt ryckigt cykling nä motorn kopplar in och ur.
Kraftsensor
En sensor mäter av hur mycket kraft du lägger på pedalerna och startar motorn. Ju mer kraft på pedalen,
ju mer kraft från motorn. Ett följsamt och ett
fantastiskt bra system.
Växlar
Hur många växlar behöver man på en elcykel?
Det finns cyklar helt utan växlar, men det är inte att rekommendera. Elmotorn på elcykeln kommer inte att göra hela jobbet, du måste kunna trampa. För att få en behaglig cykling som möjligt bör man välja en cykel med minst 7 växlar. Visst kan man nöja sig med bara 3 växlar om man bara använder cykeln då och då, men om man cyklar varje dag bör man satsa på fler växlar.
Batterier och laddning
Man laddar batteriet när det sitter i cykeln eller så kopplar man loss det och laddar inne. Laddtid från 2,5h till 5-6h beroense av system och vilken celltyp som sitter i batteriet.
I stort sett alla elcyklar som finns att köpa idag har Litiumbatterier.
Man kan ladda ett litiumjon batteri när det är helt eller bara delvis urladdat. Att ladda ett helt urladdat batteri till ca 80% tar ungefär halva laddtiden. Om total laddtid är 4 timmar så tar det alltså ca 2 timmar att ladda till 80% och ytterligare 2 timmar för de sista 20%. Laddning och urladdning bevakas av elektronik för att inte batteri skall förstöras av för mycket urladdning eller laddning.
Litiumjonbatterier innehåller inte tungmetaller kvicksilver, kadmium eller bly, men får för den skull inte slängas i soporna. Alla batterier skall alltid lämnas till återvinnings eller miljöstationer.
Vill du vete mer om batterier så finns det en hel del information www.batteriforeningen.se
Cykla utan motor
Självklart kan man koppla bort motorn på sin elcykel om man vill ha extra motion. Det skadar inte vare sig motor eller batteri.